Ryzyko megatrendów |
Zmiany w trendach podaży i popytu na rynku paliw |
3 |
↑ |
- Prowadzenie długoterminowych analiz i dostosowywanie odpowiedniej strategii w celu ograniczenia negatywnych skutków bądź wykorzystania pojawiającej się szansy i zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku
- Realizacja projektów rozwojowych zwiększających i dywersyfikujących obecny portfel aktywów
- Realizacja projektów rozwojowych poprawiających elastyczność produkcyjną i efektywność energetyczną
- Realizacja projektów innowacyjnych
|
Ryzyko klimatyczne |
Zagrożenia i szanse wynikające ze zmian klimatu |
2 |
↑ |
- Podejmowanie nowych inicjatyw i projektów m.in. z zakresu biopaliw zaawansowanych, paliw alternatywnych, np. wodoru, LNG, CNG a także projektów podnoszących efektywność energetyczną – działania mające na celu obniżanie emisji oraz wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych
- Zaangażowanie w projekty badawczo-rozwojowe, których celem jest pozytywny wpływ na środowisko i zmiany klimatyczne
- Monitoring oraz aktywny udział w procesach legislacyjnych (prezentowanie analiz, proponowanie korzystnych dla Organizacji rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE jak i krajowym – kluczowe ryzyka klimatyczne mają dla Grupy Kapitałowej LOTOS charakter transformacyjny i dotyczą zmian regulacyjnych
|
Ryzyko regulacyjne |
Wpływ na spółkę wynikający ze zmian w legislacji lub niedostosowanie się do nowych regulacji prawnych krajowych i europejskich (może stanowić zagrożenie i szansę) |
2 |
→ |
- Rozwój systemu zarządzania zgodnością przez struktury Działu Compliance oraz Działu Regulacji Zewnętrznych
- Monitorowanie nowych uregulowań i zmian w obowiązujących przepisach
- Aktywne uczestniczenie w dialogu legislacyjnym prowadzonym przez Regulatora oraz organizacje pozarządowe
- Analizy scenariuszowe możliwych skutków regulacji
- Wdrażanie działań dostosowawczych do planowanych i wdrożonych zmian w prawie
|
Ryzyko projektów strategicznych |
Opóźnienia, nieosiągnięcia założeń / celów w realizacji projektów strategicznych |
3 |
→ |
- Szczegółowe i etapowe przygotowanie projektów strategicznych do wdrożenia
- Kwalifikacja wykonawców
- Systematyczny przegląd ryzyk dla każdego z projektów i zarządzanie nimi
- Bieżące monitorowanie statusu projektów i prognozowanie parametrów projektów oraz mitygowanie pojawiających się zagrożeń
- Aktywne zarządzanie projektem w tym ścisły nadzór i komunikacja z wykonawcami
|
Ryzyko geopolityczne |
Brak / utrudnienia w dostawach ropy i istotnych komponentów |
2 |
→ |
- Dywersyfikacja dostaw ropy (m.in. utrzymanie dostępności źródeł zaopatrzenia w ropę dostarczaną transportem rurociągowym i morskim)
- Utrzymywanie odpowiednich zapasów operacyjnych
- Harmonogramowanie produkcji i planowanie zakupów
- Stosowanie odpowiednich klauzul w umowach w przypadku braku możliwości dostaw danym kanałem
- Postępowanie zgodnie z Polityką zaopatrzenia Grupy LOTOS S.A. w ropę naftową
|
Ryzyko kompetencji |
Trudności w pozyskaniu nowych wykwalifikowanych pracowników oraz utrzymaniu kompetentnych i doświadczonych pracowników |
2 |
→ |
- Budowanie angażującego środowiska pracy podnoszącego efektywność
- Tworzenie wewnątrz organizacji przestrzeni dla rozwoju i innowacji (funkcjonowanie Akademii LOTOS, finansowanie szkoleń i studiów, możliwość uczestnictwa w programie doktoratów wdrożeniowych)
- Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy wewnątrz i na zewnątrz organizacji
- Budowa systemu zarządzania wiedzą w celu efektywnego przekazywania i dzielenia się wiedzą oraz systemowego rozwoju kompetencji pracowników niezbędnych do realizacji bieżących i perspektywicznych celów biznesowych
|
Ryzyko rynkowe |
Zmiany cen surowców i produktów naftowych, zmiany kursów walut i stóp procentowych. Ryzyko mogące być zarówno zagrożeniem i jakszansą dla działalności Grupy Kapitałowej LOTOS |
3 |
↑ |
- Postępowanie zgodnie z określoną polityką zarządzania ryzykiem cen surowców i produktów naftowych oraz polityką zarządzania ryzykiem walutowym
- Codzienny monitoring ekspozycji na ryzyko rynkowe
- Wybór strategii transakcyjnej w kontekście celów polityki, aktualnej sytuacji rynkowej oraz w ramach obowiązującej struktury limitów
|
Ryzyko płynności i finansowania |
Nieadekwatne zarządzanie kapitałem obrotowym oraz ograniczenie finansowania działalności i projektów rozwojowych |
2 |
→ |
- Analiza i prognoza przepływów pieniężnych oraz sytuacji płynnościowej Grupy Kapitałowej LOTOS
- Analiza źródeł finansowania dostępnych dla Grupy Kapitałowej LOTOS
- Dywersyfikacja źródeł finansowania.
- Optymalizacja płynności i zadłużenia w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS
- Skuteczne zarządzanie portfelem projektów strategicznych
|
Ryzyko kredytowe |
Niewypłacalność partnerów transakcji handlowych i finansowych |
2 |
→ |
- Monitorowanie ratingów i sytuacji finansowej partnerów
- Określanie limitów poziomów kredytów kupieckich oraz limitów dla partnerów finansowych zgodnie z wewnętrznymi procedurami
- Stosowanie różnych narzędzi finansowych w celu minimalizacji ryzyka
|
Ryzyko poszukiwawcze |
Nietrafne oszacowanie zasobów, w tym: nietrafne szacowanie zasobów i rezerw węglowodorów odkrytych otworami wiertniczymi, oraz odwiercenie negatywnego otworu bez przepływu węglowodorów |
2 |
→ |
- Przeprowadzanie analiz geologicznych i inżynierii złożowej w zależności od otworu (poszukiwawczego, rozpoznawczego czy rozpoznawczo-produkcyjnego)
- Stosowanie punktów decyzyjnych w projekcie (faza wstępna, faza realizacji operacyjnej, faza analityczno-dokumentacyjna, faza projektowa) minimalizujących ryzyko odwiercenia negatywnego otworu
- Stosowanie międzynarodowych standardów oceny ryzyka odwiertów poszukiwawczych (tzw. PoS – probability of success)
- Współpraca z doświadczonymi operatorami złóż na Norweskim Szelfie Kontynentalnym
|
Ryzyko wydobycia |
Ryzyko awarii podczas procesu wierceń i wydobycia, ograniczenia dostępności infrastruktury wiertniczej i wydobywczej |
2 |
→ |
Stosowanie licznych działań ograniczających i monitorujących skuteczność sposobu nadzoru nad ryzykiem w następujących obszarach: erupcji niekontrolowanej, awarii otworowej, rozlewu ropy, pożarów oraz kolizji morskich, m.in. poprzez:
- monitoring parametrów procesowych
- testy sprawności urządzeń
- stosowanie odpowiednich środków ochrony
- postępowanie zgodnie z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa i realizacji prac
|
Ryzyko geologiczno-złożowe i techniczne instalacji wgłębnych |
3 |
→ |
- Wykonywanie bieżących analiz złożowych (aktualizacja modeli statyczno-dynamicznych)
- Analizy pracy odwiertów oraz pracy pomp
- Rekonstrukcje otworów produkcyjnych
- Zatłaczanie chemii (inhibitorów osadów) zmniejszającej ryzyko awarii pomp wgłębnych
|
Ryzyko produkcji rafineryjnej |
Awaria infrastruktury produkcyjnej rafinerii |
2 |
→ |
- Badanie stanu technicznego urządzeń i wyposażenia instalacji zgodnie z opracowanymi planami
- Inspekcje infrastruktury w oparciu o poziom ryzyka w ramach RBI (Risk Based Inspection)
- Dozór urządzeń przez służby (Urzędu Dozoru Technicznego UDT ) oraz Zakładowego Dozoru Technicznego (ZDT )
- Wytypowanie Urządzeń Krytycznych, wobec których stosowane są szczególne zasady nadzoru
- Realizacja rocznych Planów Prac Profilaktycznych oraz Planów Utrzymania Ruchu i Remontów
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników, w tym ćwiczenia na symulatorach
- Automatyczne systemy sterowania, alarmowania i zatrzymania instalacji
|
Ryzyko sprzedaży |
Ryzyko mniejszej sprzedaży produktów w stosunku do planowanej |
2 |
↑ |
- Bieżące analizy scenariuszy zmiany popytu w poszczególnych kanałach sprzedażowych
- Dostosowanie struktury produkcji rafineryjnej do zmiany popytu na rynku
- Wypracowane standardy utrzymywania dobrych relacji z klientami
|
Ryzyko HSE |
Wypadki w całym cyklu produkcji i łańcuchu logistycznym (w tym wypadki drogowe, kolejowe podczas transportu produktów oraz lotnicze przy transporcie pracowników na platformę) |
2 |
→ |
- Podnoszenie świadomości i zaangażowania pracowników i podwykonawców w budowanie kultury bezpieczeństwa pracy
- Ocena ryzyka BHP oraz analizy ryzyka procesowego
- Systematyczne kontrole przestrzegania przepisów BHP na stanowiskach pracy
- Wdrażanie corocznego Planu BHP dla Grupy Kapitałowej LOTOS
- Nadzór nad podwykonawstwem; funkcjonowanie Portalu dla kontrahentów (bieżąca aktualizacja procedur, wytycznych dla podwykonawców realizujących prace na terenie Grupy LOTOS S.A.)
- Z uwagi na powietrzny transport pracowników na morskie platformy wiertnicze, w zakresie ryzyka wypadków lotniczych:
- wysokie wymagania bezpieczeństwa stawiane dla floty powietrznej – certyfikaty AOC, E12, dopuszczenie IFR,
- stały monitoring warunków pogodowych i odpowiednia logistyka przewozów osobowych statkami,
- nadzór nad warunkami umowy z przewoźnikiem.
|
Uwolnienie substancji skutkujące zatrzymaniem procesów produkcyjnych oraz wpływem na ludzi i środowisko |
2 |
→ |
- Stałe doskonalenie systemu bezpieczeństwa procesowego (PSM),
- Wdrożenie zasad i procedury zarządzania zmianą
- Prowadzenie analiz ryzyka dla każdej modernizacji i inwestycji
- Szkolenie personelu z zakresu bezpieczeństwa procesowego
- Instrukcje i procedury dotyczące bezpieczeństwa pracy
- Rejestracja i raportowanie incydentów bezpieczeństwa procesowego
|
Ryzyko bezpieczeństwa (security) |
Zniszczenie infrastruktury krytycznej w wyniku terroryzmu |
2 |
→ |
- Okresowe prowadzenie ćwiczeń praktycznych sprawdzających systemy zabezpieczeń i komunikacji
- Wdrożone procedury postępowania w przypadku naruszenia bezpieczeństwa fizycznego i ochrony
- Udział w ćwiczeniach organizowanych przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
- Komunikacja z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego
|
Zewnętrzna lub wewnętrzna ingerencja (cyberatak) w systemy informatyczne (IT) i sterowania (OT) oraz awarie |
2 |
→ |
- Implementacja wymagań systemu ISO 27001 oraz ustawy o cyberbezpieczeństwie
- Wdrożenie Zasad cyberbezpieczeństwa w Grupie Kapitałowej LOTOS
- Stosowanie wewnętrznych procedur dotyczących zarządzania bezpieczeństwem systemów
- Prowadzenie audytów bezpieczeństwa IT
- Prowadzenie regularnych testów bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej
- Podnoszenie świadomości pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa (szkolenia, informacje, testy)
- Współpraca z Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERTABW
- Funkcjonowanie i rozwój Biura Security Operation Center (SOC)
|
Ryzyko zakupowe |
Ograniczony rynek dostawców dóbr i usług o oczekiwanej jakości |
2 |
→ |
- Procedury wyboru kontrahenta
- Zasady postępowania z kluczowymi dostawcami
- Utrzymywanie dobrych relacji z dostawcami z zachowaniem przejrzystych procedur
|
Współpraca z nierzetelnym dostawcą uczestniczącym w tzw. „karuzeli podatkowej” |
2 |
→ |
- Stosowanie split-payment
- Szczegółowa procedura weryfikacji kontrahentów
- Wprowadzenie stosownych zapisów w umowach z kontrahentami
- Stosowanie zasad należytej staranności
|
Ryzyko prawne |
Nadużycia rozumiane jako zawinione działanie lub zaniechanie działania, stanowiące złamanie przepisów prawa lub zasad obowiązujących w Grupie Kapitałowej LOTOS, w wyniku którego dopuszczająca się go osoba odnosi nieuprawnione korzyści lub którego rezultatem są nieuzasadnione straty ponoszone przez firmę (w tym działania korupcyjne). |
2 |
→ |
- Funkcjonowanie Polityki Grupy Kapitałowej w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, w ramach której określono usystematyzowane podejście do zapobiegania nadużyciom, w tym zasady postępowania oraz sposoby komunikacji. Funkcjonowanie Programu Etycznego, który obejmuje swoim zakresem funkcjonowanie Kodeksu etyki, Rzecznika ds. etyki i Linii etyki, a także działalność szkoleniową
- Stosowanie Polityki przyjmowania i wręczania prezentów w Grupie Kapitałowej LOTOS
- Prowadzenie audytów i kontroli
|
Naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych |
2 |
→ |
- Stosowanie standardów wewnętrznych w tym obszarze, m.in. w ramach procedury dotyczącej zasad ochrony danych osobowych i polityki bezpieczeństwa
- Realizacja audytów, w tym przy udziale doradcy zewnętrznego, weryfikujących przestrzeganie obowiązujących zasad oraz stopień przygotowania organizacji do spełnienia wymagań RODO
- Podnoszenie świadomości pracowników (szkolenia, spotkania)
|
Ryzyko środowiskowe |
Wyciek ze statku przewożącego ropę/ produkty Grupy Kapitałowej LOTOS |
2 |
→ |
- Korzystanie z usług dostawców realizujących algorytmy postępowania wynikające z rezolucji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz respektujących wymagania konwencji morskich dotyczących bezpieczeństwa
- Zapisy dot. wymagań względem stanu technicznego statków w umowach zawieranych z partnerami handlowymi oraz dostawcami usług transportu morskiego
- Współpraca z armatorami będącymi członkami ITOPF (International Tanker Owners Pollution Federation Ltd.) oraz posiadających stosowne certyfikaty ubezpieczeniowe
- Stosowanie ubezpieczeń i uczestnictwo w funduszu International Oil Pollution Compensation Fund (IOPCF)
|
Wyciek ropy na platformie |
2 |
→ |
- Utrzymanie stanu technicznego jednostek morskich minimalizujące wystąpienia awarii na platformach
- Prowadzenie działań w fazie projektowania i prowadzenia robót wiertniczych, mających na celu kontrolę ryzyka w zakresie przypływów płynu złożowego do otworu wiertniczego
- Przeprowadzanie corocznych ćwiczeń w zakresie zwalczania rozlewów olejowych
- Odpowiedni dobór sprzętu przeciwrozlewowego
- Stosowanie ubezpieczeń
|
Okresowo zwiększona emisja zanieczyszczeń w procesie rafineryjnym |
1 |
→ |
- Stałe monitorowanie parametrów procesowych oraz emisyjnych, m.in. dzięki wdrożeniu w 2020 systemu ciągłego monitoringu emisji zanieczyszczeń (CEMS)
- Utrzymanie wysokich standardów technicznych; stosowanie wymogów najlepszych dostępnych technik (ang. BAT)
- Realizacja planów zarządzania środowiskowego
|
Ryzyko pracownicze |
Brak akceptacji pracowników dla zmian wdrażanych w Grupie Kapitałowej LOTOS |
2 |
→ |
- Otwarta komunikacja z pracownikami, zakładowymi organizacjami związkowymi, Radą Pracowników dot. planowanych zmian
- Komunikacja zewnętrzna do mediów dot. zmian
- Umożliwianie pracownikom przekwalifikowanie, przeszkolenie do nowych zadań
- Wsparcie w przypadku zmiany miejsca pracy i relokacji, pomoc finansowa
- Bieżące monitorowanie wewnętrznego klimatu społecznego
|
Ryzyko społeczne |
Protesty społeczne w związku z realizacją projektów inwestycyjnych |
2 |
→ |
- Utrzymywanie dobrych relacji z interesariuszami. Prowadzenie spotkań mających na celu przybliżenie tematów realizowanych projektów
- Prowadzenie otwartej komunikacji nt. bieżącej działalności Grupy Kapitałowej LOTOS, jak również projektów realizowanych przez firmę
- Dbałość o relacje z mediami branżowymi, lokalnymi, ogólnopolskimi oraz zagranicznymi
- Kooperacja z nadzorem właścicielskim firmy oraz poszczególnymi organami administracji publicznej, celem przeciwdziałania tematom kryzysowym, które mogą pojawić się w ramach poszczególnych procedur legislacyjnych, wynikających zarówno z regulacji krajowych, jak i unijnych
- Wsparcie lokalnej społeczności poprzez realizację różnorodnych programów/projektów CSR
|