Rewizja przepisów dyrektywy ws. promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Renewable Energy Directive – RED) rewizja dyrektywy zwiększy obowiązek dot. udziału energii odnawialnej w transporcie co spowoduje zwiększenie wykorzystania paliw niskoemisyjnych |
Szansa: możliwość wejścia na nowe rynki zaawansowanych biopaliw czy wodoru |
Zagrożenie: wzrost kosztów działalności |
Podejmowanie projektów inwestycyjnych (m.in. z zakresu biopaliw zaawansowanych, wodoru) mających na celu obniżanie emisji oraz wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych.
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Rewizja dyrektywy ws. opodatkowania energii (Energy Taxation Directive – ETD) – projektowane zmiany w systemie opodatkowania paliw i energii będą skutkowały podniesieniem minimalnych progów podatkowych oraz zróżnicowaniem ich w taki sposób, aby niskoemisyjne paliwa alternatywne były jak najtańsze względem paliw ropopochodnych. |
Szansa: z uwagi na planowane i realizowane projekty rozwojowe w Grupie Kapitałowej LOTOS i rozwój kompetencji w tym obszarze istnieje możliwość wykorzystania szansy wynikającej ze wzrostu zainteresowania niskoemisyjnymi alternatywami, takimi jak energia elektryczna, wodór, czy paliwa z większą zawartością zaawansowanych biokomponentów – z uwagi na ich preferencyjne opodatkowanie. |
Zagrożenie: stopniowy spadek popytu na paliwa tradycyjne |
Podejmowanie projektów inwestycyjnych z zakresu paliw alternatywnych oraz biopaliw, które będą podlegały preferencyjnemu opodatkowaniu.
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Wprowadzenie regulacji unijnych dotyczących zrównoważonych paliw lotniczych, tzw. ReFuelEU Aviation – inicjatywa dotyczy rozwoju zrównoważonych (niskoemisyjnych) paliw dla lotnictwa (Sustainable Aviation Fuels – SAF) |
Szansa: wykreowanie popytu na zrównoważone paliwa lotnicze, co oznacza szanse na wejście na nowy, prawdopodobnie wysokomarżowy rynek. |
Zagrożenie: projektowane regulacje będą skutkowały wysokimi kosztami obowiązkowej produkcji SAF (jeśli ta opcja znajdzie się ostatecznie w regulacjach). Wysoki koszt wynika m.in. z ograniczonej dostępności surowców oraz kosztownej procedury certyfikacji takich paliw. |
Analiza możliwości wejścia na tworzący się rynek zrównoważonych paliw lotniczych.
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Rewizja dyrektywy dot. infrastruktury paliw alternatywnych – dotyczy ustanowienia obowiązkowych celów rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych na poziomie UE Celem jest wzrost liczby stacji ładowania samochodów elektrycznych, tankowania wodoru, CNG i LNG oraz stacji tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) w portach na potrzeby statków napędzanych LNG. |
Szansa: rozwój segmentu elektromobilnego stwarza szanse związane z oferowaniem usług ładowania oraz rozwojem biznesu pozapaliwowego (dłuższy czas ładowania pojazdów elektrycznych w stosunku do spalinowych oznacza więcej czasu spędzonego przez klientów na stacjach). |
Zagrożenie: jeśli założenia zostaną osiągnięte, skutkiem może być rosnąca liczba pojazdów elektrycznych, co w konsekwencji prawdopodobnie przyczyni się do spadku popytu na paliwa tradycyjne, szczególnie benzynę.
Dodatkowo może wystąpić konieczność poniesienia kosztów dotyczących obowiązkowego budowania nowej infrastruktury.
|
Inwestycje w projekty związane z infrastrukturą paliw alternatywnych np. budowę sieci szybkiego ładowania: LOTOS Niebieski Szlak oraz stacje tankowania wodoru Pure H2.
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Rewizja unijnego systemu ETS – projektowane zmiany mają na celu przyspieszenie tempa wzrostu cen uprawnień do emisji CO2 a w konsekwencji impuls do większych inwestycji w technologie bezemisyjne |
Szansa: wzrost rentowności innowacyjnych projektów związanych z dekarbonizacją. |
Zagrożenie: należy się spodziewać konsekwentnego wzrostu cen uprawnień do emisji, co dla Grupy LOTOS będzie oznaczało rosnące koszty. W chwili obecnej GL emituje ok. 1,9 mln ton CO2 rocznie. Na część emisji przysługują darmowe uprawnienia, które będą jednak z czasem wygaszane. |
Inwestycje w projekty podnoszące efektywność energetyczną oraz obniżające emisję CO2 np. bezemisyjna produkcja wodoru w procesie elektrolizy na potrzeby rafinerii (projekt LOTOS Green H2).
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Strategia wodorowa UE oraz akty legislacyjne dot. promocji wykorzystania wodoru. |
Szansa: Strategia wskazuje, że produkcja wodoru w technologiach bezemisyjnych będzie jednym z najważniejszych priorytetów gospodarczych UE. W związku z posiadanymi już przez Grupę LOTOS kompetencjami w tym zakresie otwiera się szansa rozwoju na nowym, perspektywicznym rynku. Zastosowania zielonego wodoru będą znacznie szersze niż tylko sektor rafineryjny, wydaje się zatem, że potencjał tego obszaru biznesowego będzie bardzo duży. |
Zagrożenie: Istnieje możliwość ustanowienia zbyt ostrych kryteriów dot. uznawania energii do produkcji wodoru za odnawialną oraz wprowadzenia wiążących celów, dotyczących udziału wodoru bez adekwatnych narzędzi po stronie popytu. |
Inwestycje w projekty związane z bezemisyjną produkcją oraz wykorzystaniem wodoru (LOTOS Green H2, Pure H2).
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Wprowadzenie pakietu legislacyjnego dotyczącego zrównoważonego finansowania (tzw. taksonomia). |
Szansa: projekty uznane za zrównoważone pod względem klimatycznym będą mogły korzystać z preferencyjnego finansowania. |
Zagrożenie: finansowanie oraz ubezpieczanie projektów nie kwalifikujących się jako zrównoważone pod względem klimatycznym („zielone”) będzie mocno utrudnione oraz znacznie droższe niż dotychczas.
Dodatkowo duże przedsiębiorstwa (powyżej 500 pracowników) będą zobligowane do identyfikacji i określenia, czy prowadzone przez nie rodzaje działalność są zgodne z dyrektywą.
|
Realizacja projektów zgodnych z założeniami taksonomii, tj. mających na celu m.in. obniżenie emisji gazów cieplarnianych czy wzrost wykorzystania energii odnawialnej.
Monitoring oraz aktywny udział w procesie legislacyjnym (prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych), zarówno na poziomie UE, jak i krajowym.
|
Narodowy Cel Redukcyjny (NCR) – określa minimalną wartość ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw. Nowelizacja Ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw – przewiduje zmianę sposobu naliczania kary za brak realizacji celu NCR (wartość bezwzględna zamiast odniesienia do cen uprawnień do emisji) oraz prawie dwukrotne podniesienie kary.
Dodatkowo nowelizacja przewiduje potwierdzenie obowiązywania celu NCR po 2020 r., ułatwienie wspólnego rozliczania gazu skroplonego (LPG) oraz utworzenie rejestru dokumentów potwierdzających osiągnięcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w segmencie wydobywczym (wartość redukcji emisji gazów cieplarnianych w segmencie wydobywczym – UER).
|
Szansa: możliwość skorzystania z opłaty zastępczej, zmniejszenie ryzyka zastosowania certyfikatów UER (redukcja emisji w sektorze wydobywczym) oraz ułatwienia dla wspólnego rozliczania LPG po wejściu w życie nowelizacji. |
Zagrożenie: dodatkowe koszty dla Grupy LOTOS wynikające z przedłużenia obowiązku po roku 2020 oraz wzrostu poziomu kary |
Dążenie do maksymalnego, uzasadnionego poziomu realizacji celu – kontakty z traderami UER, rozmowy z podmiotami wprowadzającymi na rynek LPG w celu wspólnego rozliczenia, zastosowanie biokomponentów o maksymalnej możliwej redukcji.
Bieżący kontakt z krajowym regulatorem, prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych.
|
Narodowy Cel Wskaźnikowy (minimalny udział energii odnawialnej w transporcie), implementacja znowelizowanej dyrektywy RED (tzw. dyrektywa RED II)poprzez nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. dyrektywa RED II przewiduje m.in. wzrost obowiązku w zakresie minimalnego udziału energii odnawialnej w transporcie (NCW) do 14% (wobec 10% obecnie) oraz minimalnego udziału biopaliw zaawansowanych na poziomie 3,5% do roku 2030. |
Szansa: wejście na nowy rynek zaawansowanych biopaliw, na które popyt w UE powinien rosnąć. |
Zagrożenie: Wzrost kosztów działalności w wyniku zwiększenia wymogów w zakresie udziału energii odnawialnej w transporcie (np. konieczność zastosowania droższych, zaawansowanych biopaliw, ewentualne kary). |
Dążenie do maksymalnego, uzasadnionego poziomu realizacji celu NCW poprzez zakupy i zastosowanie biokomponentów.
Dodatkowo, jeśli będzie to ekonomicznie uzasadnione, jest możliwość zastosowania współuwodornienia. Trwają także prace analityczne dotyczące wykorzystania biowodoru z biometanu.
Bieżący kontakt z krajowym regulatorem, prezentowanie wyników analiz i stanowisk, proponowanie korzystnych dla Grupy LOTOS rozwiązań regulacyjnych.
|
Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej – ma na celu rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do realizacji obowiązku dot. poprawy efektywności energetycznej.
Podmioty objęte obowiązkiem będą musiały w każdym roku wykazać odpowiednią redukcję energii dostarczonej odbiorcom końcowym.
|
|
Zagrożenie: zwiększenie kosztów z uwagi na konieczność realizacji określonych przez ustawę celu efektywnościowych, które najprawdopodobniej konieczne będzie uiszczanie opłaty zastępczej oraz zakup tzw. białych certyfikatów. |
Z uwagi na ograniczone narzędzia wystąpi konieczność zakupu białych certyfikatów lub uiszczenia opłaty zastępczej. |