Polityka rozwojowa Grupy Kapitałowej LOTOS oparta jest na podejściu systemowym. Jej celem jest rozwój kompetencji pracowników, by były adekwatne do potrzeb firmy. Opiera się ona na pięciu głównych filarach: dostępności, spójności, odpowiedzialności, adekwatności i różnorodności. Istotną wartością jest przemyślana organizacja programów rozwojowych. Ich realizacja poprzedzona jest rzetelną identyfikacją i analizą potrzeb szkoleniowych, angażującą zarówno pracownika, jego przełożonego, dyrektorów pionów, jak i dział personalny. Różnorodność form rozwoju to kolejny wyróżnik polityki szkoleniowej organizacji. Dzięki temu proces nauki może być dostosowany do indywidualnych preferencji pracownika.
Formy rozwoju proponowane pracownikom to m.in. udział w szkoleniach otwartych – warsztatach, sympozjach, forach oraz szkoleniach zamkniętych. W ramach projektu Akademia LOTOS oferowane są programy rozwojowe oraz szkolenia rozwijające kompetencje uniwersalne – miękkie i informatyczne (MS Office). Dofinansowywana jest również nauka na studiach oraz na kursach językowych.
Grupa LOTOS docenia także synergię uzyskiwaną dzięki współpracy ze środowiskiem akademickim – realizowane są wspólne projekty, m.in. w ramach Programu Doktorat Wdrożeniowy. Od 2019 pracownicy Grupy Kapitałowej LOTOS, oprócz szkoleń w formule stacjonarnej, korzystają też z platformy e-learningowej. Dzięki niej organizacja jest w stanie dotrzeć z treściami rozwojowymi do znacznie szerszej grupy odbiorców. Dostępne tam kursy odpowiadają na formalne potrzeby organizacji (BHP, RODO, kursy dedykowane pracownikom produkcji), rozwijają kompetencje kierownicze oraz miękkie, a także budują zaangażowanie (cykl artykułów i szkoleń przygotowanych na czas pandemii #Razemraźniej).